Septemberresa 2016

 

IMG_009311 glada gossar hade reserverat den här eftermiddagen för VDKIF. I ett fantastiskt sensommarväder färdades vi med Hamlet över Öresund till Helsingör. Hamlet avgick inte ”itt-i-itt” utan 13.15. Att vi åkte med Hamlet berodde på att vår ”lunchbåt” Aurora var på varv för översyn. Därför blev det inget ”lunchturande” den här gången utan vi gick i land i den gamla ”köpstaden” Helsingör. Staden har anor sedan 1200-talet och fick utvidgade stadsrättigheter 1426 av självaste Erik av Pommern. Känner ni igen namnet? Det var den grabben som ville göra Malmö till huvudstad i Danmark, vilket inte gillades av borgerskapet i Köpenhamn. Så Erik fick lämna jobbet som regent och slutade faktiskt sina dagar som sjörövare i Östersjön.

Nåväl, vi debarkerade färjan och promenerade bort till Strandgade 75 och ”Borgerkroen”. Där hade Tom förberett vår ankomst, och innehavaren Tina Jörgensen ( tidigare var hennes far Bent krögare här) tog väl hand om oss. Vi i VDKIF har höga anspråk på miljön för våra sammankomster och Borgerkroen motsvarade förväntningarna väl i olika avseenden. Stället har onekligen en trivsam gammaldags atmosfär och där har varit utskänkningsställe allt sedan 1700-talet. Vi bänkade oss på övervåningen där vi ostörda kunna njuta av maten. Såväl fläskesteg som smörrebröd var till belåtenhet och Tina var berömvärt effektiv så maten kom snabbt på bordet. Det gillade vi!

Mätta och belåtna fortsatte vi med kortspel vid A-bordet, medan flera kamrater gav sig ut på en inköpsrunda och/eller ”lapade sol”. Helsingör är en intressant stad. Kronborgs slottsprofil dominerar som sig bör stadsbilden från sjösidan. När sjöfarare passerade Kronborg på sin färd genom Öresund fick de från 1429 betala Öresundstull till danska kronan. Denna danska inkomstkälla gav ”klirr i kassan” för såväl den danske kungen som för Helsingörs stad (när fartygen stannade för att betala tullen passade de på att proviantera i staden) under många år och det här tullsystemet upphörde först 1857. Då stagnerade Helsingör, men stadens utveckling fick upp ångan igen när skeppsvarvet drog i gång sin verksamhet 1882 och tågfärjeförbindelsen med Helsingborg öppnades 1892 sedan den danska järnvägen ”Kystbanen” byggts mellan Helsingör och Köpenhamn.

Tillbaks till Borgerkroen! Tina ordnade till kaffe, te, och smarriga äpple- och chokladtårtbitar, inklusive riklig mängd av nyttig dansk piskeflöde. Så gick timmarna snabbt i trivsam VDKIF-samvaro. Det pratades som vanligt minnen från Vellinge kommun på temat ”det var bättre förr”, spelades med och utan Joker, och så löstes ett och annat världsproblem. En del s k roliga historier framfördes. Några av dem var roliga, några ”oroliga”.

Vi kom också in på hur vi ska ha det framöver med våra sammankomster. Christer lanserade idén om en VDKIF-resa till Polen, t ex fram på vårkanten nästa år. Helt klart är att vi ses nästa gång i Dragör, och ni har väl alla sedan länge bokat in 2 december för VDKIF-sammankomst. Tom, vår ”halvdansk” och eminente ”arrangemangsdirektör” återkommer med detaljerna om ”julträffen” (det kanske vankas någon form av dansk jultallrik eller julefrokost då?). Till 2-december-sammankomsten så lovade jag att ha med mig ett förslag till mötesschema för 2017, och så återkommer väl Christer då med ett mer detaljerat förslag rörande eventuell Polen-utflykt i maj. Så den 2 december blir en viktig sammankomst då de närvarande förutom sedvanliga aktiviteter också har att ta ställning till när vi ska träffas och var vi ska träffas under 2017.

Hur som helst så blev det en lyckad och uppskattad sammankomst i Helsingör och det är bara att beklaga ej deltagande kamrater. Hoppas vi alla ses i Dragör!

Vid gåspennan, Kay W.

Den gamla handelsboden där även klarering skedde på sin tid

Den gamla handelsboden där även klarering skedde på sin tid

IMG_0072

 

IMG_0090

 

IMG_0085